9 Mart 2017 Perşembe

İslamda Müzik

            Müzik üzerinde çok tartışmalar yapılmış olan, çoğu insanın hatta dindar insanların da hayatının önemli bir parçası haline gelmiş bir konudur.Kimi alimler direkt olarak haram olduğunu söyleyip kesip atmışlarsa da İmam Gazali gibi ismi herkes tarafından kabul edilen birçok alim de müziği belli şartlar içerisinde haram saymamışlardır. Maalesef ki şunları okuyan insanlar içerisinde bile müziğin helal kısmında olanlar azdır.Çoğunluk maalesef ki vaktini müzik ile israf etmekte, 10 ayeti ezbere bilmeyenler hiç olmadık şarkı sözlerini ezbere bilmektedirler.İnsan vaktini vaktin sahibine ayırmalı günde 24 saat veren rabbine 5 vakit namaz ile 40 dakika gibi bir süre ayırmalıdır.
İmam Gazali'nin müzik hakkında söyledikleri:

İmam Gazali, İhyâü Ulûmi’d-Dîn eserinde, Müzik Dinlemenin Mubahlığının Delili kısmının içinde şöyle demiştir: 

“Müzik dinlemek haramdır demek, Allah müzik dinleyen kişilere azap eder, demektir. Bu ise, sadece akıl yürüterek bilinecek bir konu değildir.Bu yüzden, bu konuda delillere ve bu delillerin ışığında yapılan kıyaslara başvurmak lazımdır. Eğer bu konuda delil ve delile kıyas yoluyla varılan doğru bir sonuç yoksa, müzik dinlemenin haram olduğu iddiası boşa çıkmış olur.”
İmam Gazali müzik hakkında söylenenlerin hepsini analiz etmiş ve şu sonuçlara varmıştır:
Müzik ister ses ister âlet ile olsun, tek hükme bağlı değildir: Haram, mekruh, mübah(helal) ve müstehab(iyi) olabilir.


Şehvet ve dünya sevgisi ile dolu insanlar için yalnızca bu duyguları harekete geçiren müzik haramdır.

 Zamanının çoğunu bununla geçiren kimse için mekruhtur.

 Sadece güzel sesten zevk alma duygusu hisseden insan için müzik mübahtır.

 Allah sevgisi  dolu, duyduğu güzel ses ile sadece güzel duygularını harekete geçiren kimse için müstehabdır(iyidir). 

İmam Gazali müziğin haramlığının kendisinden değil dıştan gelen 5 sebepten ibaret olduğunu söylüyor.

 Şarkı söyleyen kadınsa, dinleyen kişi de kadın sesinin şehvetini harekete geçireceğinden korkarsa müzik dinlemek haramdır. Bu konuda haramlık müzikten değil, kadın sesinden gelir. Aslında kadın sesi haram değildir Şehveti harekete geçirirse Kur'ân okumasını bile dinlemek haram olur.
 Şarkı veya türkünün sözleri bozuk olursa, İslâmiyete ters ise bu şarkıyı müzikli veya müziksiz söylemek veya dinlemek haram olur.(Mesela kadere söven, onu yok sayan sözler.Allah'a kızan sözler)
 Müzik aleti, içkili ortamların sembolü olan aletlerden olursa bunu kullanmak haram olur; diğerleri mübahtır.

Gençliğinden dolayı şehevi duyguların esiri olan biri aşırı derece müziğe düşer,müzik sadece onun cinsi arzusunu tahrik ederse, onun müzikten uzaklaşması gerekir.


 Normal birisinin herhangi bir duygu hissetmediği halde vaktinin çoğunu buna ayırıp israf etmesi de haram olur.


          

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder